to oferta dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się
(dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
Nauka w klasie terapeutycznej to szansa na najlepsze wykorzystanie czasu spędzonego w szkole.
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia – występują u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, a nierzadko wręcz bardzo zdolnych. Na opanowanie pewnych umiejętności dyslektycy potrzebują więcej czasu i szczególnego wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli.
Naprzeciw ich potrzebom wychodzi IV i VI KLASA TERAPEUTYCZNA "NA MIARĘ” . Klasy terapeutyczne funkcjonują w naszej szkole od kilku lat i powstały, aby wyrównywać szanse edukacyjne uczniów i umożliwiać rozwój wszystkich sfer ich osobowości.
Założenia programowo – organizacyjne klasy terapeutycznej:
- mniejsza liczba uczniów w oddziale (do 15 osób),
- ten sam plan nauczania, program i podręczniki jak w klasie ogólnodostępnej,
- dostosowanie tempa pracy, metod i form nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów oraz zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej na wszystkich zajęciach edukacyjnych,
- korygowanie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych
- dostosowanie sposobów oceniania do możliwości uczniów (m.in. elementy oceniania kształtującego),
- prowadzenie zajęć wspierających przez terapeutów oraz nauczycieli
stale doskonalących się w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce, - baza i wyposażenie szkoły sprzyjające osiąganiu zakładanych efektów kształcenia, wychowania i opieki.
- realna indywidualizacja procesu nauczania – uczenia się,
- wyrównywanie zaległości programowych i pokonywanie trudności, które ujawniają się mimo wysiłku wkładanego w codzienną naukę szkolną,
- pomoc, profilaktyka i stymulacja wszechstronnego rozwoju uczniów o specyficznych trudnościach edukacyjnych,
- stała pomoc psychologa i pedagoga szkolnego,
- zajęcia specjalistyczne: terapia pedagogiczna, socjoterapia, terapia logopedyczna, biblioterapia, muzykoterapia, arteterapia oraz autorskie zajęcia dotyczące efektywnych metod uczenia się.
Założenia szkoły związane z powstaniem klasy terapeutycznej:
- współpraca z Polskim Towarzystwem Dysleksji, Poradnią Diagnostyczno – Terapeutyczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi w Gdańsku – w zakresie diagnozowania uczniów, pedagogizacji rodziców, a także organizowania konferencji, szkoleń i seminariów szkoleniowych dla nauczycieli,
- współpraca z Uniwersytetem Gdańskim,
- objęcie patronatem i wsparciem merytorycznym przez Polskie Towarzystwo Dysleksji oraz Panią prof. Martę Bogdanowicz - psychologa klinicznego dziecka, eksperta w dziedzinie dysleksji rozwojowej i terapii pedagogicznej, autorki wielu publikacji naukowych i narzędzi do diagnozowania dysleksji, założycielki Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Zasady rekrutacji do klasy terapeutycznej:
Uczniów ubiegających się o przyjęcie do klasy terapeutycznej obowiązują terminy rekrutacji określone w Szczegółowym terminarzu postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2022/2023.
O przyjęcie do klasy terapeutycznej – KLASY „NA MIARĘ” ubiegać się mogą uczniowie tegorocznych klas trzecich i piątych szkół podstawowych, których rodzice złożą dokumenty w sekretariacie szkoły:
- kartę zgłoszenia,
- opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzającą specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję, dysortografię, dysgrafię lub ryzyko dysleksji, dysortografii, dysgrafii)
- pisemną zgodę rodziców (opiekunów prawnych) na podjęcie nauki przez dziecko
w klasie terapeutycznej.
Uczeń ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi uczy się w klasie terapeutycznej do momentu zniwelowania zaburzeń rozwojowych, wyrównania szans edukacyjnych. Ma prawo wrócić do klasy ogólnodostępnej, nie wcześniej jednak niż od nowego okresu lub roku szkolnego.
Przewidywane efekty:
- dla uczniów:
- wyeliminowanie trudności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
- wyrównanie zaległości programowych,
- polepszenie wyników w nauce,
- zmniejszenie wysiłku wkładanego w proces uczenia się,
- zmniejszenie lęku przed odpowiedzią na pytania nauczyciela na forum klasy,
- ograniczenie nadruchliwości i poprawa koncentracji uwagi,
- wykształcenie nastawienia i wzrost motywacji do nauki,
- przygotowanie do funkcjonowania na wyższym etapie kształcenia i w dorosłym życiu,
- dla rodziców:
- zapewnienie dzieciom kompleksowej opieki terapeutycznej w jednym miejscu, podczas ich nauki w szkole, zamiast zajęć dodatkowych w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub prywatnych zajęć terapii pedagogicznej,
- warsztaty dla rodziców
- dla nauczycieli:
- dodatkowy (poszerzający kwalifikacje zawodowe) pakiet szkoleń dla wszystkich nauczycieli uczących w klasie terapeutycznej,
- utworzenie zespołu nauczycieli uczących w klasie terapeutycznej
w celu codziennej wymiany doświadczeń z pracy z uczniami z dysleksją.
ZAPISY W SEKRETARIACIE SZKOŁY:
p. Karolina Langowska
Sekretarz szkoły
tel.: 58 341 37 33 wew. 101
e - mail: sekretariat@sp49.edu.gdansk.pl