OKREŚLANIE TALENTU DZIECKA

NA PODSTAWIE KWESTIONARIUSZA GEOFFA LEWISA

 

TALENT ARTYSTYCZNY

  • od najmłodszych lat dziecko spędza dożo czasu na rysowaniu, malowaniu, lepieniu z gliny czy plasteliny, odtwarzając różne przedmioty z otoczenia;
  • zauważa szczegóły, których nie dostrzegają inne dzieci;
  • przejawia oryginalność w doborze tematów, technik, kompozycji oraz  chęć eksperymentowania;
  • wykorzystuje sztukę do wyrażania swych uczuć, np. wspaniale „zdobi” podręczniki;
  • wyraża chęć wykonania czegoś ponownie, lecz winny sposób;
  • lubi odwiedzać galerie i wystawy, wykazuje zainteresowanie działami sztuki;
  • umie ocenić prace plastyczne rówieśników, doceniać je lub konstruktywnie skrytykować.

 

 TALENT SPORTOWY                                                                                 

  • dziecko rozpiera energia, lubi zabawy na powietrzu;
  • wybija się w licznych dyscyplinach lub w jednej;
  • ostro rywalizuje w grach i zabawach, także z dziećmi starszymi od siebie;
  • szybko łapie zasady gry;
  • potrafi wpływać na grę zespołu, wyróżnia się w grupie;
  • ma doskonałą koordynację ruchów;
  • jest wytrwałe w ćwiczeniach i na treningach;
  • ma wysoki poziom wydolności sercowo-naczyniowej;
  • interesuje się wiadomościami sportowymi z różnych dyscyplin, czyta artykuły z gwiazdami sportu.

 

TALENT MATEMATYCZNY

  • od najmłodszych lat szybko operuje cyframi i liczbami;
  • rozumie i lubi rozwiązywać zagadki, rebusy, układać puzzle i odpowiadać na podchwytliwe pytania;
  • oblicza wszystko raczej skrótami niż długimi, nudnymi sposobami;
  • przejawia prawdziwe zainteresowanie różnymi działami matematyki, np. geometrią;
  • jasno formułuje myśli i bywa niezbyt rozmowne;
  • jest perfekcjonistą, wykazuje wytrwałość i upór w rozwiązywaniu zdań, „prawie dobrze” go nie zadowala;
  • ma doskonałą pamięć do szczegółów;
  • rysuje w sposób bardziej schematyczny niż artystyczny;
  • używa i dogłębnie interesuje się komputerami, łatwo uczy się je obsługiwać.

 

TALENT MUZYCZNY

  • dziecko rozróżnia wysokość dźwięków (wysoki, średni, niski), to dla niego naturalne, nie musi się tego uczyć;
  • jest wrażliwe na barwę i natężenie dźwięku;
  • dobrze śpiewa, bezbłędnie powtarza melodię;
  • wymyśla melodie, spontanicznie bawi się muzyką;
  • ma poczucie rytmu, umie poruszać się w rytm konkretnej melodii;
  • potrafi kojarzyć inne zjawiska z muzyką, np. dźwięk kropel deszczu;
  • okazuje autentyczny entuzjazm, chęć do nauki gry na jakimś instrumencie;
  • chętnie sięga po różne instrumenty i eksperymentuje;
  • ma zdolność długotrwałej koncentracji;
  • lubi chodzić na koncerty, słucha różnych gatunków muzyki;
  • chętnie czyta o kompozytorach i muzykach

 

TALENT TECHNICZNY

  • dziecko interesuje się tym, jak funkcjonują różne urządzenia mechaniczne;
  • jego hobby to konstruowanie skomplikowanych urządzeń i narzędzi;
  • lubi majsterkowanie, w sposób właściwy i zręczny posługuje się narzędziami;
  • rozumie łamigłówki i podchwytliwe pytania;
  • lubi rysować przedmioty mechaniczne, różne plany, projekty;
  • czyta książki i czasopisma na tematy naukowe i techniczne;
  • lubi matematykę, szczególnie geometrię.

 

TALENT JĘZYKOWY I LITERACKI

  • dziecko potrafi czytać i pisać zanim rozpoczęło naukę w szkole;
  • rozumie treść przeczytanego tekstu, samo sięga po książki i lubi je czytać;
  • jego prace pisemne są odkrywcze, ciekawe i twórcze;
  • ma rozległe słownictwo;
  • potrafi dostosować język do różnych sytuacji;
  • jest wnikliwym i bystrym obserwatorem, docieka dlaczego i jak coś się dzieje;
  • szybko opanowuje i przywołuje z pamięci konkretne wiadomości.