OKREŚLANIE TALENTU DZIECKA
NA PODSTAWIE KWESTIONARIUSZA GEOFFA LEWISA
TALENT ARTYSTYCZNY
- od najmłodszych lat dziecko spędza dożo czasu na rysowaniu, malowaniu, lepieniu z gliny czy plasteliny, odtwarzając różne przedmioty z otoczenia;
- zauważa szczegóły, których nie dostrzegają inne dzieci;
- przejawia oryginalność w doborze tematów, technik, kompozycji oraz chęć eksperymentowania;
- wykorzystuje sztukę do wyrażania swych uczuć, np. wspaniale „zdobi” podręczniki;
- wyraża chęć wykonania czegoś ponownie, lecz winny sposób;
- lubi odwiedzać galerie i wystawy, wykazuje zainteresowanie działami sztuki;
- umie ocenić prace plastyczne rówieśników, doceniać je lub konstruktywnie skrytykować.
TALENT SPORTOWY
- dziecko rozpiera energia, lubi zabawy na powietrzu;
- wybija się w licznych dyscyplinach lub w jednej;
- ostro rywalizuje w grach i zabawach, także z dziećmi starszymi od siebie;
- szybko łapie zasady gry;
- potrafi wpływać na grę zespołu, wyróżnia się w grupie;
- ma doskonałą koordynację ruchów;
- jest wytrwałe w ćwiczeniach i na treningach;
- ma wysoki poziom wydolności sercowo-naczyniowej;
- interesuje się wiadomościami sportowymi z różnych dyscyplin, czyta artykuły z gwiazdami sportu.
TALENT MATEMATYCZNY
- od najmłodszych lat szybko operuje cyframi i liczbami;
- rozumie i lubi rozwiązywać zagadki, rebusy, układać puzzle i odpowiadać na podchwytliwe pytania;
- oblicza wszystko raczej skrótami niż długimi, nudnymi sposobami;
- przejawia prawdziwe zainteresowanie różnymi działami matematyki, np. geometrią;
- jasno formułuje myśli i bywa niezbyt rozmowne;
- jest perfekcjonistą, wykazuje wytrwałość i upór w rozwiązywaniu zdań, „prawie dobrze” go nie zadowala;
- ma doskonałą pamięć do szczegółów;
- rysuje w sposób bardziej schematyczny niż artystyczny;
- używa i dogłębnie interesuje się komputerami, łatwo uczy się je obsługiwać.
TALENT MUZYCZNY
- dziecko rozróżnia wysokość dźwięków (wysoki, średni, niski), to dla niego naturalne, nie musi się tego uczyć;
- jest wrażliwe na barwę i natężenie dźwięku;
- dobrze śpiewa, bezbłędnie powtarza melodię;
- wymyśla melodie, spontanicznie bawi się muzyką;
- ma poczucie rytmu, umie poruszać się w rytm konkretnej melodii;
- potrafi kojarzyć inne zjawiska z muzyką, np. dźwięk kropel deszczu;
- okazuje autentyczny entuzjazm, chęć do nauki gry na jakimś instrumencie;
- chętnie sięga po różne instrumenty i eksperymentuje;
- ma zdolność długotrwałej koncentracji;
- lubi chodzić na koncerty, słucha różnych gatunków muzyki;
- chętnie czyta o kompozytorach i muzykach
TALENT TECHNICZNY
- dziecko interesuje się tym, jak funkcjonują różne urządzenia mechaniczne;
- jego hobby to konstruowanie skomplikowanych urządzeń i narzędzi;
- lubi majsterkowanie, w sposób właściwy i zręczny posługuje się narzędziami;
- rozumie łamigłówki i podchwytliwe pytania;
- lubi rysować przedmioty mechaniczne, różne plany, projekty;
- czyta książki i czasopisma na tematy naukowe i techniczne;
- lubi matematykę, szczególnie geometrię.
TALENT JĘZYKOWY I LITERACKI
- dziecko potrafi czytać i pisać zanim rozpoczęło naukę w szkole;
- rozumie treść przeczytanego tekstu, samo sięga po książki i lubi je czytać;
- jego prace pisemne są odkrywcze, ciekawe i twórcze;
- ma rozległe słownictwo;
- potrafi dostosować język do różnych sytuacji;
- jest wnikliwym i bystrym obserwatorem, docieka dlaczego i jak coś się dzieje;
- szybko opanowuje i przywołuje z pamięci konkretne wiadomości.